Uw buitenboordmotor heeft af en toe onderhoud nodig. Onderhoud is belangrijk om de motor goed te laten werken, om de veiligheid te garanderen en om de levensduur van uw buitenboordmotor te verlengen. Regelmatig onderhoud uitvoeren verkleint de kans op problemen. Hoe vaak u onderhoud nodig heeft en welk onderhoud u het beste kunt uitvoeren, hangt af van een aantal aspecten.

Wanneer is uw buitenboordmotor toe aan onderhoud?

Gebruikt u uw buitenboordmotor op een normale basis? Dan is het voldoende om één keer per jaar (of na 100 draaiuren) een kleine onderhoudsbeurt uit te laten voeren en eens in de drie jaar een grote onderhoudsbeurt. Als u intensiever vaart, dan kunt u vaker een onderhoudsbeurt aan uw buitenboordmotor inplannen.

Het beste is om uw buitenboordmotor onderhoud in het najaar te verrichten, na het vaarseizoen. Zo kunt u uw buitenboordmotor weer als nieuw opbergen.

Onderhoud

Wat voor onderhoud uw buitenboordmotor nodig heeft, hangt af van de onderhoudsbeurt (groot of klein), de intensiteit van uw vaargedrag en de eventuele mankementen. Het is doorgaans niet elk jaar nodig om alle onderdelen te controleren of te vervangen. Onderstaande werkzaamheden zijn juist wel belangrijk om jaarlijks te controleren en/of te vervangen.

1 Olie en oliefilter

Het belangrijkste om mee te beginnen, is het verversen van de motorolie. Ook het oliefilter moet vervangen worden. Vergeet ook de staartolie niet te verversen. Het verversen van de staartolie doet u door de schroeven los te draaien en de oude olie eruit te laten lopen. Vul daarna de staart weer vanaf de onderkant, totdat het er aan de bovenkant uitloopt. Draai daarna eerst de bovenste schroef vast en daarna de onderste.

2 Reinigen van de buitenboordmotor

Wat belangrijk is en wat u zelf makkelijk kunt doen, is uw buitenboordmotor schoon houden. Een motor die niet wordt gereinigd, zal uiteindelijk gaan roesten. Deze corrosie tast uw motor aan. Dus verwijder regelmatig netten, blaadjes en andere viezigheid van uw motor.

Let ook vooral op de koelwaterinlaat als u de motor schoonmaakt. Het rooster van de inlaat moet schoon zijn, zodat de motor water kan aanzuigen. Een dichte inlaat kan oververhitting van de motor veroorzaken.

3 Anodes

Vergeet niet de anodes op het staartstuk en de anodes op de koelkanalen te controleren. Is hier nog maar minder dan de helft van over (zo’n 30%), vervang ze dan voor nieuwe anodes.

4 Schroef

Het is ook altijd belangrijk om de schroef even te controleren op beschadigingen. Beschadigingen kunnen de oliekeerring van de schroefas aantasten. De schroefas kunt u waar nodig demonteren en insmeren met vet.

5 Brandstof, brandstoffilter en brandstoftank

Is het vaarseizoen afgelopen, dan is het belangrijk om als eerste alle brandstof uit de leidingen van uw buitenboordmotor te halen. Dit doet u door het brandstofkraantje te sluiten en de motor te laten draaien tot hij ermee ophoudt. Brandstof is namelijk maar enkele weken houdbaar, waardoor het kan zorgen voor corrosie. Controleer daarna altijd de brandstoftank op vuil.

Na de brandstof en de brandstoftank te hebben nagelopen, is het handig om de brandstoffilter nog even te controleren. Het is belangrijk dat er geen verstopping of vuil in zit. Is je filter wel verzadigd, vervang deze dan voor een nieuwe.

6 Koelstraal

Heeft u op zout water gevaren, dan is het belangrijk om het koelwatersysteem door te spoelen met zoet water. Verwijder ook eventuele zoutresten, dit kan zorgen voor aanslag.

7 Draaipunten

Smeer als laatste alle draaipunten in met een vetspuit.

Buitenboordmotor opbergen na onderhoud

Wilt u uw buitenboordmotor gedurende de winterperiode opbergen, maar heeft u zelf geen ruimte? U kunt gebruikmaken van onze winterstalling. Zo hoeft u er zelf niet meer naar om te kijken totdat het vaarseizoen weer begint. Voor een tarief van slechts € 35 euro per seizoen kunt u gebruikmaken van onze winterstalling.

Kosten voor buitenboordmotor onderhoud

Het is een veelgestelde vraag: wat kost onderhoud aan de buitenboordmotor? Helaas is daar geen vaste prijs aan te hangen. Het hangt er namelijk helemaal vanaf wat voor onderhoud u laat uitvoeren en of er iets vervangen moet worden. Vaak speelt de leeftijd en de draaiuren van de motor ook mee.

Wilt u weten wat onderhoud aan uw buitenboordmotor u gaat kosten? Neem dan contact met ons op.

Onderhoud toch liever uitbesteden?

Besteedt u het onderhoud van uw buitenboordmotor toch liever uit? Laat uw motor dan onderhouden door de deskundige monteurs van Tweedehands-buitenboordmotoren.nl. Wij zorgen ervoor dat uw buitenboordmotor de aandacht en service krijgt die het nodig heeft. Of het nu om een Yamaha, Suzuki, Honda, Tohatsu of een ander buitenboordmotor merk gaat; we kunnen met alle merken overweg en we hebben van alle merken de originele onderdelen. Zo hoeft u er zelf niet meer naar om te kijken. U kunt van september t/m februari bij ons terecht voor onderhoud, maar ook reparatie behoort tot onze service.

Heeft u nog vragen over onze services of over uw buitenboordmotor? Neem gerust contact met ons op. Of maak direct een afspraak voor uw buitenboordmotor onderhoud.

Veelgestelde vragen

Hier vindt u antwoorden op veelvoorkomende vragen. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen u graag verder.

Een kleine onderhoudsbeurt kost minder dan een grote onderhoudsbeurt. Ook hangen de kosten van onderhoud af van eventuele reparaties of mankementen. Het is dus niet op voorhand te zeggen wat de kosten precies gaan zijn. U kunt altijd contact met ons opnemen voor een inschatting.

Het is verstandig om jaarlijks (of na 100 draaiuren) een kleine onderhoudsbeurt in te plannen en eens in de drie jaar een grote onderhoudsbeurt. Tenzij u eerder mankementen of calamiteiten heeft. Ook als u weinig vaart, is het handig om jaarlijks uw buitenboordmotor na te laten kijken.

Probeert u uw buitenboordmotor te starten na de winter, maar start deze niet meer? De kans is groot dat dit te wijten valt aan oude benzine. Benzine dat ouder is dan vier weken, veroorzaakt verstoppingen in leidingen en eventueel in de carburateur.

Bij een moderne 4-takt buitenboordmotor kunt u uitgaan van een interval van 100 draaiuren nadat de motor een onderhoudsbeurt nodig heeft. Vaart u niet zoveel, dan is het handig om in ieder geval jaarlijks uw buitenboordmotor te (laten) onderhouden.
Onze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. Klik op 'Ik ga akkoord' om toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Lees meer over cookies