Een buitenboordmotor trimmen is een bekend fenomeen om de positie van de boot aan te passen. Dit wordt vooral gedaan om te anticiperen op de veranderende omstandigheden op het water. Maar het trimmen van uw buitenboordmotor heeft nog meer redenen. We noemen deze redenen en leggen uit hoe u de motor trimt.
Waarom buitenboordmotor trimmen?
Het trimmen van de buitenboordmotor wordt gedaan om de algehele prestaties van de boot te verbeteren. U trimt de motor voor de controle over de boot, de balans, het behalen van topsnelheid en hoger comfort. Ook wordt door te trimmen het brandstofverbruik sterk verminderd. Kortom: genoeg redenen om uw buitenboordmotor te trimmen.
Hoe trimt u uw buitenboordmotor?
Wilt u leren hoe u uw buitenboordmotor trimt? Dan is het handig om te beginnen op een stilliggende boot. Trim de motor uit het water tot de trimnokken, net voor de beaching-stand. Vanuit de hoogste trimstand drukt u de ‘IN’-knop in om naar beneden te bewegen. Ondertussen telt u tot 5 of zo lang het trimtraject duurt. Of check uw trim-indicator op het dashboard.
Als u eenmaal vaart, kunt u ‘uit’ trimmen (omhoog) door de ‘OUT’-knop in te drukken. De motor kunt u dan in een comfortabele trim stand zetten. Zo hoeft u niet constant te trimmen, maar glijdt uw boot consistent over het water. U dient wel voor elke bocht de motor weer omlaag te trimmen.
Wat de functie van in en uit trimmen is, leggen we hieronder uit.
Omlaag (‘in’) trimmen
Wanneer uw boot stil ligt of stationair draait, trimt u de buitenboordmotor volledig ‘in’: dat is omlaag. In trimmen verlaagt de motor en laat een groter gedeelte van het onderwaterhuis in het water (ter hoogte van de boeg). Omlaag trimmen doet u op drie momenten:
- Als u start;
- Als u tegen een golf invaart;
- Als u een bocht maakt.
Vanuit de omlaag positie krijgt de schroef onmiddellijk grip op het water wanneer u gas geeft. De boot wordt in plané gestuwd. Oftewel: de boot gaat liggen, waardoor de onderkant van de boot minder water hoeft weg te duwen. Het voordeel van omlaag trimmen is dat het onderwaterschip beter door het water snijdt. Dit zorgt voor een vlottere vaart.
Omhoog (‘uit’) trimmen
Als uw boot eenmaal planeert en u een constante snelheid aanhoudt, trim dan ‘uit’: dat is omhoog. De boeg en het onderwaterhuis komen hierdoor hoger te liggen, wat de remming verminderd. De kruissnelheid neemt hierdoor toe en het brandstofverbruik wordt minder. Vaart u vol gas, dan zou uit trimmen hogere toerentallen en topsnelheden moeten kunnen bereiken. Maar let op: te ver uit trimmen kan ervoor zorgen dat uw boot gaat stuiteren op het water.
Bochten maken en trimmen
Maakt u een bocht met uw boot, dan trimt u in (omlaag). Hierdoor krijgt de schroef direct maximaal grip. Hierdoor planeert de boot ook erg goed als u snelheid maakt om de bocht uit te varen. Ligt uw boot bijna weer plat? Dan trimt u weer uit (omhoog). Dit zorgt voor de beste kruissnelheid.
Buitenboordmotoren met trim functie
Wilt u uw buitenboordmotor ook kunnen trimmen? Kijk dan tussen het aanbod buitenboordmotoren van Tweedehands-buitenboordmotoren.nl. Wij hebben zo’n 200 nieuwe en tweedehands motoren met trim functie, zoals motoren van Yamaha, Suzuki en Tohatsu. Zo kunt u eenvoudig de trimhoeken van uw motor aanpassen. Ideaal als u zeilt, een serieuze watersporter bent of professioneel vaart.