Een buitenboordmotor trimmen is een bekend fenomeen om de positie van de boot aan te passen. Dit wordt vooral gedaan om te anticiperen op de veranderende omstandigheden op het water. Maar het trimmen van jouw buitenboordmotor heeft nog meer redenen. We noemen deze redenen en leggen uit hoe je de motor trimt.
Waarom buitenboordmotor trimmen?
Het trimmen van de buitenboordmotor wordt gedaan om de algehele prestaties van de boot te verbeteren. Je trimt de motor voor de controle over de boot, de balans, het behalen van topsnelheid en hoger comfort. Ook wordt door te trimmen het brandstofverbruik sterk verminderd. Kortom: genoeg redenen om jouw buitenboordmotor te trimmen.
Hoe trim je jouw buitenboordmotor?
Wil je leren hoe je jouw buitenboordmotor trimt? Dan is het handig om te beginnen op een stilliggende boot. Trim de motor uit het water tot de trimnokken, net voor de beaching-stand. Vanuit de hoogste trimstand druk je de ‘IN’-knop in om naar beneden te bewegen. Ondertussen tel je tot 5 of zo lang het trimtraject duurt. Of check de trim-indicator op het dashboard.
Als je eenmaal vaart, kun je ‘uit’ trimmen (omhoog) door de ‘OUT’-knop in te drukken. De motor kun je dan in een comfortabele trim stand zetten. Zo hoef je niet constant te trimmen, maar glijdt jouw boot consistent over het water. Je dient wel voor elke bocht de motor weer omlaag te trimmen.
Wat de functie van in en uit trimmen is, leggen we hieronder uit.
Omlaag (‘in’) trimmen

Wanneer jouw boot stil ligt of stationair draait, trim je de buitenboordmotor volledig ‘in’: dat is omlaag. In trimmen verlaagt de motor en laat een groter gedeelte van het onderwaterhuis in het water (ter hoogte van de boeg). Omlaag trimmen doe je op drie momenten:
- Als je start;
- Als je tegen een golf invaart;
- Als je een bocht maakt.
Vanuit de omlaag positie krijgt de schroef onmiddellijk grip op het water wanneer je gas geeft. De boot wordt in plané gestuwd. Oftewel: de boot gaat liggen, waardoor de onderkant van de boot minder water hoeft weg te duwen. Het voordeel van omlaag trimmen is dat het onderwaterschip beter door het water snijdt. Dit zorgt voor een vlottere vaart.
Omhoog (‘uit’) trimmen

Als jouw boot eenmaal planeert en je een constante snelheid aanhoudt, trim dan ‘uit’: dat is omhoog. De boeg en het onderwaterhuis komen hierdoor hoger te liggen, wat de remming verminderd. De kruissnelheid neemt hierdoor toe en het brandstofverbruik wordt minder. Vaar je vol gas, dan zou uit trimmen hogere toerentallen en topsnelheden moeten kunnen bereiken. Maar let op: te ver uit trimmen kan ervoor zorgen dat de boot gaat stuiteren op het water.
Bochten maken en trimmen
Maak je een bocht met jouw boot, dan trim je in (omlaag). Hierdoor krijgt de schroef direct maximaal grip. Hierdoor planeert de boot ook erg goed als je snelheid maakt om de bocht uit te varen. Ligt jouw boot bijna weer plat? Dan trim je weer uit (omhoog). Dit zorgt voor de beste kruissnelheid.
Buitenboordmotoren met trim functie
Wil je jouw buitenboordmotor ook kunnen trimmen? Kijk dan tussen het aanbod buitenboordmotoren van Outboard Occasions. Wij hebben zo’n 200 nieuwe en tweedehands motoren met trim functie, zoals motoren van Yamaha, Suzuki en Tohatsu. Zo kun je eenvoudig de trimhoeken van jouw motor aanpassen. Ideaal als je zeilt, een serieuze watersporter bent of professioneel vaart.