De meeste buitenboordmotoren hebben een 4-takt verbrandingsmotor, vooral als ze nieuw zijn. Toch zijn er ook buitenboordmotoren die een 2-takt verbrandingsmotor hebben. Wat is het verschil tussen een 2-takt en 4-takt motor en wat zijn de voordelen en nadelen?
Zowel de 2-takt als de 4-takt motor zijn verbrandingsmotoren. Het verschil tussen 2-takt en 4-takt zit ‘m in de techniek. Bij de 2-takt motor gaat de zuiger één keer op en neer en bij de 4-takt motor is dit twee keer. Daarnaast zit er in een 4-takt motor al olie, terwijl u de olie bij een 2-takt motor nog moet toevoegen aan de brandstof.
Ook zijn er algemene verschillen tussen 2-takt en 4-takt. 4-takt buitenboordmotoren zijn duurder, zwaarder en vergen meer onderhoud dan 2-takt motoren. Daartegenover zijn 2-takt buitenboordmotoren minder milieuvriendelijk, minder zuinig en maken ze meer geluid.
Dit heeft ervoor gezorgd dat de 4-takt motoren steeds meer de standaard zijn. Dit komt door de strenge emissieregels waar motoren in het algemeen aan moeten voldoen. In sommige steden, zoals Amsterdam en Utrecht, mogen 2-takt motoren helemaal niet meer het water op.
Er zit ook een verschil in de werking tussen 2-takt en 4-takt motoren. Een 2-takt buitenboordmotor levert zijn kracht bij de neergaande beweging van de cilinder. De zuiger gaat bij iedere ontbranding één keer op en neer; dit zijn twee slagen.
Daarnaast moet u bij een 2-takt motor rekening houden met het feit dat u mengsmering gebruikt in plaats van zuivere benzine. U moet dus olie met de benzine mengen. De verhouding is ongeveer gelijk aan 1:50.
Een 2-takt buitenboordmotor staat bekend om het vermogen en de snelheid. Daarom wordt 2-takt vooral gebruikt voor zeilboten of boten die snel of ver moeten varen.
Een 4-takt buitenboordmotor levert ook zijn kracht door een ontbranding die een zuiger in een cilinder naar beneden duwt. Alleen het verschil is dat bij een 4-takt motor de zuiger bij iedere ontbranding twee keer op en neer gaat; dit zijn vier slagen.
In een 4-takt motor hoeft u geen olie aan de brandstof toe te voegen. In het motorblok zit namelijk al olie waar de draaiende delen mee gesmeerd worden. Een 4-takt motor heeft twee kleppen: een voor de benzine (inlaat) en een voor de verbrandingsgassen (uitlaat). U kunt de 4-takt motor gewoon tanken op de daarvoor bestemde plekken.
Een 2-takt buitenboordmotor heeft voordelen en nadelen. We benoemen ze graag hieronder.
Een groot voordeel van een 2-takt motor is bijvoorbeeld het vermogen. Maar er zijn nog meer voordelen (en daarmee verschillen) ten opzichte van de 4-takt motoren:
Een groot nadeel is al genoemd: door de emissie-eisen zijn 2-takt motoren in steeds meer steden verboden. Nog een paar nadelen:
Een 4-takt buitenboordmotor heeft ook een aantal voordelen en nadelen. We benoemen ze graag hieronder.
Een groot voordeel van 4-takt motoren is dat ze steeds meer de standaard worden in steden waar emissie-eisen de overhand nemen. Nog meer voordelen:
4-takt buitenboordmotoren hebben ook een aantal nadelen ten opzichte van 2-takt motoren:
Tweedehands-buitenboordmotoren.nl heeft een groot aanbod van nieuwe en gebruikte buitenboordmotoren. Onze motoren worden vaarklaar geleverd. Daarnaast geven we op alle nieuwe buitenboordmotoren standaard 6 jaar garantie en op tweedehands motoren 12 maanden. Merken die wij in ons assortiment hebben, zijn onder andere Suzuki, Yamaha, Tohatsu en Mercury.